ON A DAILY BASIS viert 12,5-jarig jubileum: Het begint met passie
Na 12,5 jaar is ON A DAILY BASIS een gevestigd bureau, maar tegelijkertijd een underdog. En dat moet zo blijven, vindt oprichter Yonah van Andel.
Na 12,5 jaar is ON A DAILY BASIS een gevestigd bureau, maar tegelijkertijd een underdog. En dat moet zo blijven, vindt oprichter Yonah van Andel. Wat begon als een gepassioneerd muziekblog op een zolderkamer, is uitgegroeid tot een bureau dat letterlijk "among the greats" op het Leidseplein zit. De missie: “We willen leven in een wereld waarin merken inspireren. En dus creëren we die,” aldus Yonah.
ODB is niet begonnen als een bureau dat veel geld wilde verdienen. Het creatieve bureau is organisch gegroeid, met passie voor muziek als belangrijkste brandstof. Goede dingen kosten tijd, en dat geldt ook voor het bouwen van een merk voor een nieuwe generatie. 12,5 jaar geleden was ODB (in spé) nog een muziekblog voor muziekliefhebbers tussen de 16 en 24 jaar. Vandaar ook de naam ON A DAILY BASIS: er werd elke dag geblogd over muziek en lifestyle. Dat netwerk leidde ertoe dat het muziekblog meer ging doen dan alleen bloggen, zoals het organiseren van feesten en clubavonden. “Het nachtleven is het netwerkevent van creatieven,” vertelt Yonah.
Van underdog naar established bureau
Dat organisatietalent leidde ertoe dat ODB creatief talent ging begeleiden. “Het leiden van creatief talent is een echte skill, maar was destijds niet een duurzaam businessmodel,” volgens Yonah. Maar het was wél leuk om te doen. Het zorgde er ook voor dat het toch al niet geringe creatieve netwerk van ODB verder groeide, waar het bureau tot op de dag van vandaag profijt van heeft. Van jongeren, voor jongeren, want ODB richtte zich toen vooral op Gen Z en Millennials.
Anno 2024 is de transformatie van muziekblog tot marketingbureau helemaal voltooid. ODB werkt nu met grote merken als de KNVB, Nationale Postcode Loterij en ASICS. Daarbij is het netwerk van vroeger van onschatbare waarde gebleken: het contact met de KNVB of ID&T bijvoorbeeld kwam via-via tot stand en de recente campagne met de Nationale Postcode Loterij in samenwerking met The New Originals kon worden opgezet door het hebben van een gunfactor. Door onze jarenlange ervaring en strategisch advies kunnen we merken echt helpen om te blijven groeien en relevant te blijven in een dynamische markt.
The brand’s creative partner in crime
Passie is na 12,5 jaar nog steeds het fundament van ODB. Maar met die 12,5 jaar ervaring in de achterzak is de doelgroep iets genuanceerder geworden. De pay-off was ‘We sync brands with the new generation’, maar is nu dankzij alle lessen door de jaren heen ‘We help brands pioneer for a new generation’ geworden. Een subtiel maar cruciaal verschil volgens Yonah. “We helpen merken relevant te blijven voor een nieuwe generatie en adviseren zowel strategisch als praktisch. We helpen niet alleen jongeren aan te spreken, maar ook merken te verjongen in hun merkuitingen, wat essentieel is voor de lange termijn. Merken dienen zich aan te passen om relevant te blijven, met hun DNA als drijfveer. Dat vereist een diep begrip van zowel het merk als de doelgroep. We werken niet voor een merk dat we niet begrijpen. Hoe kun je iets moois maken als je het merk en de doelgroep niet begrijpt? Er staat niet voor niets 'We zijn fan van de merken waarmee we werken' op onze muur. We gaan ook voor de lange termijn. 'We draaien geen eenmalige projecten, we bouwen merken als creative partner” aldus Yonah.
Yonah: “We doen dingen vanuit passie en onze klanten voelen dat. Een merk is emotie en heeft een verantwoordelijkheid. Met de huidige strategie geloven we dat we grote merken kunnen blijven bouwen die niet alleen impact maken, maar ook bijdragen aan onze missie om te leven in een wereld waarin merken inspireren. Om dit te realiseren, hebben we het bedrijf opgesplitst in gespecialiseerde service departments voor brand development, creative campaigns en social content. Deze structuur stelt ons in staat om specialisten te ontwikkelen binnen elk domein, waardoor we écht 'the brand's creative partner in crime' kunnen zijn voor grote merken. We zitten momenteel met een vast team van 20 en creëren samen echt een ‘gift culture’, om elkaar te ontwikkelen. We omarmen elkaars verschillen.
Leidseplein als thuisbasis
Met het HQ van ODB midden op het Leidseplein positioneren we ons letterlijk waar het gebeurt. Deze locatie is niet alleen leuk, maar helpt ons ook gevoelsmatig in de bedrijfscultuur om 'te zien wat speelt'. We blijven trouw aan onze roots door eigen initiatieven te organiseren, zoals de ODB Radio events in de ADAM Toren, onze deelname aan ADNIGHT en diverse partnerships. Door dit te doen blijven we betrokken bij de creatieve community en kunnen we onze expertise en visie op het bouwen van merken voor een nieuwe generatie blijven delen. Helemaal binnen ons eigen DNA. Op naar het volgende jubileum!”