De 3 lessen die ik heb geleerd om unieke Partnerships op te zetten
Wat ik leerde over partnerships tussen merken (en waarom het weinig met sales te maken heeft), over aandacht geven, gedeelde waarden en samenwerken op een manier die blijft hangen.
Waarom partnerships zoveel meer zijn dan samenwerken
People love people. We brengen vaak meer tijd door met collega’s, klanten en calls dan met onze eigen vrienden. Dan mag je best zeggen dat de samenwerking belangrijk is, toch?Tuurlijk is de kwaliteit van het werk belangrijk – daar vertrouw ik mijn team blind op. Maar het echte verschil zit voor mij in hoe je samenwerkt. En juist in dat proces — het samenwerken, het aanvoelen, het bouwen — heb ik de afgelopen jaren een paar belangrijke dingen geleerd.
Wat partnerships voor ons betekenen
Partnerships, zoals wij ze bij ON A DAILY BASIS benaderen, gaan over het verbinden van twee merken – of zoals wij het noemen: twee werelden. Merken die elkaar vinden in gedeelde overtuigingen, en samen een merkinitiatief opzetten om een community te raken. Soms is dat een campagne gericht op gedachtegoed, op inspiratie en het vergroten van cultureel momentum. Soms is het conversiegericht – gericht op het daadwerkelijk activeren van nieuwe klanten.
Maar in alle gevallen geldt: de kern moet kloppen. Je moet elkaars taal spreken, of in ieder geval willen leren begrijpen. En als dat lukt, ontstaat er iets moois.
In veel van de cases waar ik aan werk, zie je dat terug: grote merken die samenwerken met kleinere initiatieven die keiharde fans hebben – wat wij noemen: micro-audiences. Communities die misschien klein zijn in bereik, maar groot in betrokkenheid. Dáár zit de energie. En ik? Ik sla de brug tussen die werelden. Ik zorg dat het klopt. Strategisch én cultureel.
Werken volgens The Big 10
Bij ons op commercieel werken we volgens ‘The Big 10’. Tien overtuigingen die we door de jaren heen hebben opgebouwd. Geen regels, maar principes die ons scherp houden – op de samenwerking, op elkaar, en op het grotere geheel.
Voor mij draait het in partnerships vooral om het kunnen slaan van bruggen. Tussen merken, tussen werelden, tussen mensen. Dat is waar ik energie van krijg. En eerlijk? Dat is ook waar ik goed in ben.
Aandacht maakt alles beter
Het principe dat voor mij altijd blijft hangen is nummer 3 – Geef aandacht.Niet op de automatische piloot. Maar oprecht. Echt meedenken. Aanvoelen wat iemand nodig heeft – ook als het niet wordt uitgesproken.
Creative partner in crime
Dat is ook waar ik mezelf het liefst positioneer: als creative partner in crime. I know, het klinkt cliché. Maar voor mij betekent het: naast iemand staan, niet tegenover. Geen dienst verkopen, maar meebouwen aan een idee, een merk, een samenwerking die werkt.
1. Gedeelde waarden = gedeelde energie
Als merken vanuit dezelfde overtuigingen werken, ontstaat er flow. Dan is samenwerking geen compromis. De sterkste samenwerkingen die we met ODB hebben gebouwd, begonnen niet met een pitch – maar met gedeelde waarden. Je gelooft in hetzelfde, dus je kijkt dezelfde kant op.
2. De doelgroep is de inspiratiebron
De beste samenwerkingen zijn gebouwd op de eindgebruiker. Niet op ego’s of campagnes. Als je vanuit de community denkt – gedrag, cultuur, taal – creëer je ruimte voor iets wat mensen raakt. Dan bouw je geen campagne, maar een merkbeweging. En dat maakt de partnership gewoon logisch. Omdat het klopt. Omdat mensen het voelen.
3. De geluksfactor bestaat – maar je moet ’m snappen
Soms klikt het gewoon. De partnership maakt (hoe wij het dan noemen) 'sense'. Dit is niet altijd op basis van gedeelde doelgroep, of kernwaarden. Het is juist een geheel verassende combinatie. Het zijn écht die partnerships die merken verder helpen te komen.
De kracht van echte samenwerking
Partnerships bouwen is geen trucje. Het is een manier van werken, denken en aanvoelen. En als het lukt, ontstaat er iets bijzonders: een brug tussen merken, werelden en doelgroepen.
Want uiteindelijk gaat het daar om: samen iets maken dat verder gaat dan jezelf. Samenwerkingen waarin merken elkaar versterken, nieuwe publieken aanspreken en iets neerzetten wat blijft hangen.
Dat begint bij luisteren. Bij geven. En bij het lef om écht samen te bouwen.
Die poster naast m’n bureau? Daar staan nog negen andere principes op.Misschien deel ik ze nog eens.
Check ook vooral hier de berichtgeving omtrent een van mijn favoriete partnerships, die tussen TNO en NPL – Breaking Boundaries. waarin merken elkaar versterken, nieuwe publieken aanspreken en iets neerzetten wat blijft hangen.
Geschreven door:

Jasper Uijtdehaag

Jasper is bij ODB verantwoordelijk voor Business Development & Partnerships. Voor al je vraagstukken kun je bij hem goed terecht.