De Hallen Amsterdam krijgt een nieuw gezicht.
De afgelopen maanden werkten we bij ODB aan een nieuwe visuele identiteit voor deze mooie plek om de hoek in Amsterdam-West. En nu, eindelijk, mag het de wereld in.
.png)
Een half jaartje terug kregen we de vraag om De Hallen een frisse, eigentijdse uitstraling te geven. Maar met respect voor het verleden. Want De Hallen is niet zomaar een gebouw; het is levend erfgoed. Een voormalige tramremise die is uitgegroeid tot een cultureel knooppunt waar meer dan drie miljoen mensen per jaar samenkomen. Van films tot foodtrucks, van vakopleidingen tot tentoonstellingen. Het is een plek die leeft, ademt en verbindt.
Het concept: De Hallen brengt mensen samen
Het haakje voor het concept lag eigenlijk voor onze neus. Letterlijk. De Hallen was vroeger de plek waar alle trams uit de stad samenkwamen om onderhouden te worden. Ze kwamen uit Noord, Oost, Zuid en West, en vertrokken – opgeknapt en wel – weer terug de stad in. Dat beeld is blijven hangen. Want ook vandaag komen mensen hier samen. Jong, oud, buurtbewoner, toerist, kunstenaar, ondernemer.
Die gedachte – dat De Hallen, net als vroeger, een plek van verbinding is – werd het uitgangspunt.
“Ik zocht een bureau dat snapt wat er nu speelt. Fris, vernieuwend en gewoon lekker Amsterdams. Dat klikte meteen met ODB, het was precies de energie die past bij De Hallen.”
– Sophie Coorens, Marketing & Communicatie bij De Hallen Amsterdam
Van trams naar kleuren
Toen we verder doken in de geschiedenis van de Amsterdamse trams, ontdekten we iets bijzonders: elke tramlijn heeft zijn eigen kleur en symbool. Simpel, herkenbaar, inclusief. Bedoeld voor kinderen en mensen die minder makkelijk lezen. Dat idee – dat elk individu zijn of haar eigen kleur heeft en dat al die kleuren samenkomen bij De Hallen – raakte precies waar we naartoe wilden. Eén visuele taal, met talloze accenten.
Een logo met historie
Ook het logo kreeg een nieuwe vorm. Geïnspireerd op de architectuur van de tramremise, met subtiele verwijzingen naar de entree, de rails en de hal. Tijdloos, maar niet stijf. Eigentijds, maar niet trendgevoelig. Toegankelijk en herkenbaar voor iedereen.
We hebben geëxperimenteerd met vormen, kleuren en composities, en telkens weer getest of het werkte. Visueel, maar ook inhoudelijk. Want elk detail moest kloppen.
“We hoefden het concept niet ver te zoeken. Het gebouw zelf gaf ons het verhaal. De Hallen als voormalige tramremise werd ons haakje – vanaf daar viel alles op z’n plek.”
– Robin Kamping, Design Lead bij ODB
Van mock-ups naar muren
We hebben flink wat tijd gestoken in het ontwerpen van een systeem dat schaalbaar is en intuïtief werkt. Templates voor social media zijn ready to go, de nieuwe website is onderweg en straks volgt ook de signage in het gebouw zelf. Ook dat vergt de nodige aandacht –De Hallen is immers een rijksmonument, dus zelfs kleurgebruik vraagt daar om zorgvuldigheid.
Maar het mooiste van alles is dit: dat deze nieuwe identiteit niet alleen laat zien wat De Hallen is, maar ook waar het voor staat. Verbinding. Toegankelijkheid.
Levend erfgoed. In kleur, in vorm, in gevoel.
We zijn trots op deze samenwerking. En minstens zo benieuwd naar wat er komen gaat.
Want nu begint het pas echt.
Geschreven door:

Maikel Botterman

Maikel is als Creative Director het gezicht van het creatieve team.